امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

موسسه امیدان حضور جوان

ارائه دهنده ی خدمات مشاوره روانشناسی، برگزاری همایش های علمی و پژوهشی، سمینارهای آموزش، کارگاه های موفقیت و خودشناسی و بلوغ و …

تلفن های تماس : 021-26711303-05-07

تلفن همراه پشتیبانی : 09199696168

تلفن همراه پشتیبانی فنی : 09122830795

آدرس : تهران، سیدخندان – شریعتی – پشت پارک کوروش ( شریعتی )– کوچه بروجردی – پلاک 16

بایگانی

تعدیل نگاه سنتی جامعه به زنان شاغل

شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰ ب.ظ

امروزه در دنیا یک سوم خانم های شاغل از همسران شان در آمدشان بیشتر است. همچنین تعداد زنان تحصیلکرده از مردان بیشتر شده است. در کنار این ها زمان کمتری برای ماندن در خانه و نگهداری از فرزندان اختصاص می دهند. در تحقیق جالبی که چند وقت پیش انجام شد ، هر قدر درآمد و  حقوق زنان به شوهرانشان نزدیک تر می شد ، شوهران کمتر تمایل داشتند در کارهای خانه به خانم هایشان کمک کنند و زمانی که درآمد خانم هایشان بیشتر می شد ، انتظاراتشان از خانم ها برای انجام نقش های سنتی مانند خانه‌داری پررنگ تر می شد. در این نوشتار چهار راهکار برای تعدیل نگاه سنتی جامعه به زنان شاغل را ارائه کرده ایم.در ادامه به چهار مبحثی می پردازیم که در نگاه سنتی مردان نسبت به همسرانشان موثر هستند و در تعدیل این نگرش تاثیر داشته اند.

موضوع اول: تمایل به حفظ نقش های سنتی در ناخودآگاه

در خانواده های سنتی ، معمولا  پدر خانواده نه تنها خرجی کل خانواده را می داد بلکه تمام تصمیمات مهم خانواده ار هم خودش شخصا بر عهده می گرفت. به عبارت دیگر شاید بتوان گفت که چون منبع مالی هر خانواده ، مرد آن خانواده بود ، همیشه تاییدیه او می بایست در تصمیمات بزرگ و حتی کوچک گرفته می شد. با حضور زنان در اجتماع و بیشتر شدن درآمد آنها ، جایگاه مرد خانواده به خطر افتاد و خواسته یا ناخواسته  از جذبه مردان و تسلط آنها در خانواده کاست. این کاهش نفوذ و تسلط مردان در خانواده به مزاج آنها خوش نیامده و ناخواسته یا خواسته می خواهند با مجبور کردن زنان به کار در خانه ، بزرگ کردن بچه ها ، آشپزی و … به همان جایگاه سنتی و پر قدرت خود بازگردند. هشیاری و علم به این میل و خواسته در مردان ، ممکن است به این امر کمک کند که نسبت به زنان شاغل خود ، انعطاف پذیرتر باشند.

موضوع دوم: پول در آوردن و شستن ظرف ها با هم برابرند

اگر زن و مرد به این توجه کنند که کسب در آمد، تمیز کردن خانه و پرورش فرزندان کارهایی است که میبایست هر دو انجام دهند ، و در انجام این کارها جنسیت تعیین کننده نیست ، تعارضی به وجود نمی آید. متاسفانه در اغلب خانواده ها با تفکراتی مانند این رو به رو هستیم که مرد خانه باید کار کند و زن میبایست بچه هایش را بزرگ کند. تفکراتی این چنینی زمینه ساز بروز تعارض در خانواده هایی می شود که زنان در آنها شاغل اند و در آمدشان بیشتر از آقایان است.

موضوع سوم: مهم نیست چه کسی بیشتر درآمد دارد

اگر درآمد را هم جزوی از کارهای معمول خانواده در نظر بگیریم، دیگر مهم نیست که چه کسی ماهی ده میلیون تومان درآمد دارد و چه کسی دو میلیون تومان. مخصوصا در مورد آقایانی که درآمدشان کمتر از همسرانشان است این نگاه خیلی کمک کننده خواهد بود. البته این به شرطی است که هر دو فرد زمانی یکسان به کار در بیرون اختصاص بدهند.

موضوع چهارم: با هم گفت و گو کنید و به یکدیگر زمان بدهید

توجه کنید که مسائلی از این دست یک شبه به وجود نیامده اند که با یک مکالمه بک روزه حل شود. زن و مرد هر دو با نقش هایی سر و کار دارند که در سالیان سال تکرار می‌شده و شاید تنها چندین سال است که می توانند نسبتا روشن فکرانه در این باره با یکدیگر گفت و گو کنند.

موضوع پنجم: به مشاوره روانشناسی خانواده مراجعه کنید

در آخر پیشنهاد می کنیم که چنانچه درباره این مسائل به توافق با یکدیگر نرسیدید ، حتما به یک مشاور روانشناسی خانواده مراجعه کنید . یادتان باشد که هر چقدر زودتر این مشکلات را پشت سر بگذارید ، زندگی مشترک شادمندتر و رویایی تری خواهید داشت.

نویسنده : کیارش پورمحمد


منبع

نظرات  (۱)

۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۴۸ دستبند مهره ای
عالیه 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی