امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

موسسه امیدان حضور جوان

ارائه دهنده ی خدمات مشاوره روانشناسی، برگزاری همایش های علمی و پژوهشی، سمینارهای آموزش، کارگاه های موفقیت و خودشناسی و بلوغ و …

تلفن های تماس : 021-26711303-05-07

تلفن همراه پشتیبانی : 09199696168

تلفن همراه پشتیبانی فنی : 09122830795

آدرس : تهران، سیدخندان – شریعتی – پشت پارک کوروش ( شریعتی )– کوچه بروجردی – پلاک 16

بایگانی

مکانیسم های دفاعی مرحله دهانی

يكشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳ ق.ظ

قبل از ورود به بحث مکانیسم های دفاعی در مرحله دهانی ، ابتدا اجازه دهید یک بار دیگر مروری بر تعریف دفاع روانی داشته باشیم : «دفاع ها آن نوع از اقدامات روانی هستند که مضامین عاطفی ناخوشایند را از عرصه هوشیاری به خارج از آگاهی می رانند» (عاطفه اصطلاحی روان تحلیلی برای یک هیجان است) .

مکانیسم های دفاعی مرحله دهانی از نگاه مشاوره روانشناسی

به خاطر داشته باشید کلیه دفاع هایی که در ادامه می خوانید ، این خصوصیت کلی را دارند که با بردن هر عاطفه ای به قسمت ناخودآگاه اثرات آن عاطفه را فرو می نشانند. بعلاوه در نظر داشته باشید که بیشتر این دفاع ها می توانند در دسته های جمعی و در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

مکانیسم فرافکنی یا projection

شما با تغییر سمت و سوی رفتارهایتان ، عواطف ، تکانه ها ، یا تمایلات (اعمال روانی) خود را به فرد مقابل نسبت می دهید. اگر اختلالی در آزمون واقعیت وجود داشته باشد ، عواقب فرافکنی وخیم تر و با “فرافکنی روان پریشانه” همراه خواهد بود ، به ویژه اگر نقص و یا کمبودی در فرآیند تمایز خود-شی وجود داشته باشد ، فرافکنی تشدید پیدا میکند. معمولا بخشی از پیشداوری هایی را که افراد فرافکن آماج دیگران می کنند ، آن دسته از خصلت های شخصی خودشان است که وجود آنها را در خود نمی پسندند.

خانم د. تصور میکرد که رییسش از دست او عصبانی است. او توضیح داد که رییسش از او خواسته تا گزارش کار خود را بی معطلی تهیه کرده و به او تحویل دهد. این کار برای او خیلی مشکل بود ، زیرا او در همان روز مشغله های دیگری هم داشته است. وی تا پایان وقت اداری همان روز حتی زودتر از آنچه انتظار می رفت گزارشش را تحویل داد. با اینکه رییس او هیچ رنجش خاطری از بابت تاخیر در تحویل گزارش از خود نشان نداده بود ، اما او تمام شب را بیدار ماند و از این که احتمالا رییسش را عصبانی کرده باشد ، نگران بود.
بعد از بحث کوتاهی با مشاور رواشناسش ، مشخص شد که تنها کسی که این وسط ناراحت بوده “خودش” است. او تصور میکرد برخورد رییسش با وی غیرمنصفانه بوده زیرا رییش می دانست کارهای دیگری نیز در همان روز به او محول کرده است که بایستی سر وقت به او تحویل می داد. این زن خشم خود را به سوی رییسش فرافکنی کرده بود و تصور میکرد رییس از دست او عصبانی است.

راهکارهای تشخیصی این مکانیسم :

میتوانید در جلسه درمان یا حتی در هر جلسه دوستانه ای که برای مشورت یا مشاوره دادن به دوست یا درمان جو اختصاص می دهید این گونه عمل کنید : در ابتدای صحبت ممکن است مراجع شما از شما بپرسد : «آقای دکتر! خدا بد نده ، امروز روز بدی داشته اید؟» شما میتوانید (به شوخی یا جدی) پاسخ دهید که «نکنه خودتان روز بدی داشته اید ، و ترجیح داده اید فکر کنید ، من روز بدی داشته ام.»

مکانیسم های دفاعی مرحله دهانی
مکانیسم های دفاعی مرحله دهانی از نگاه مشاوره روانشناسی

مکانیسم دفاعی درون فکنی Introjection

شما به کمک کارکرد های ایگو (از قبیل ادراک ، حافظه و یکپارچه سازی) تصویری از فرد دیگر در ذهن خود می سازید ، تا به محض دیدن آن شخص ، به خاطر بیاورید که خودتان چگونه شخصی هستید ، سپس تصورات و خاطرات خود را بر اساس ای تصاویر سازمان دهی میکنید.«هیات روانی» که بر این اساس شکل می یابند ممکن است آماج تخیلات و عواطف ما واقع شوند.

هیات درونی شده غالبا محتوای «ساختار روان» را تشکیل میدهد. تصور می رود کودک در طی اولین سال زندگی خود چهره ای را که از مادر خود درون فکنی کرده است در موقعیت های مختلف زندگی به عنوان ظرفیتی برای تسلی خاطر شخصی خود به کار خواهد گرفت. بنابراین به زبان تئوریک ، هیات درونی شده در رشد و یا به تاخیر افتاد ظرفیت نیروهای ایگو به ویژه قدرت تحمل عواطف و کنترل تکانه ها نقش عمده ای ایفا میکند.

هرگاه (برای خنثی سازی عواطف ) از دفاع درون فکنی استفاده می کنید ، بیشتر بر مبنای تصویری که از شخص دیگر ساخته اید واکنش نشان خواهید داد. بعضی از تحلیل گران همانند سازی را به عنوان ازدحام پایدار موضوعات درون فکنی شده تعریف میکنند. مثال این مکانیسم را در زیر بخوانید :

پدر آقای ز. همیشه فرزندش را آماج سرزنش های تحقیر آمیز خود قرار می داد و به همین جهت در این اواخر مکررا احساس خودکشی به او دست میداد. برایش تفسیر کردم که در واقع او آرزوی مرگ پدرش را داشته است ، اما به خاطر احساس وابستگی به پدرش ، سمت و سوی خشم را به طرف خود تغییر داده و در نتیجه خیال کشتن خود را کرده است. آقای ز. قصد داشت با ارتکاب به خودکشی و تحقیر پدرش ، سیاست های تربیتی او را به باد انتقاد دهد و از این نوع خیالپردازی لذت می برد. اما او با تقسیر من موافق بود که کشتن خودش بیش از همه تنبیهی برای خودش بوده و هیچوقت دوست نداشته است پیش از مرگ خود ، شاهد مرگ پدرش باشد.

با پایان آن هفته کاری و شروع هفته ای دیگر صبح روز دوشنبه ، متوجه شدم که آقای ز. پیغام تلفنی گذاشته که : «دکتر بلاک ، تقصیر شماست که من زنده ام ، پدرم دوباره مرا تحقیر کرده ، بعد به پارکینگ رفتم و ماشین را روشن کردم ، از دست پدرم داشتم دیوانه می شدم به یاد حرف شما افتادم که گفته بودید ، هر گونه آسیب زدن به خود ، کار احمقانه ای است. به امید دیدار.»

منبع


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی