امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

موسسه امیدان حضور جوان

ارائه دهنده ی خدمات مشاوره روانشناسی، برگزاری همایش های علمی و پژوهشی، سمینارهای آموزش، کارگاه های موفقیت و خودشناسی و بلوغ و …

تلفن های تماس : 021-26711303-05-07

تلفن همراه پشتیبانی : 09199696168

تلفن همراه پشتیبانی فنی : 09122830795

آدرس : تهران، سیدخندان – شریعتی – پشت پارک کوروش ( شریعتی )– کوچه بروجردی – پلاک 16

بایگانی

شخصیت شناسی یونگی

يكشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۵۱ ب.ظ

کهن الگو چیست؟

مفهوم کهن الگو ابتدا توسط یونگ وارد روانشناسی شد. کهن الگوها ، الگوی رفتارهای غریزی انسانند که برای درک پدیده ها و پاسخ دهی به آنها ، در انسان وجود دارند و ازلی ، اما نا آشکارند. این الگوها در ناخودآگاه جمعی که بخشی از ناخودآگاه انسان است ، قرار دارند و غیرشخصی و جهان شمول ان

روانشناسی شخصیت یونگ: کهن الگو چیست؟

فعال سازی کهن الگوها

گرچه رب النوع ها بالقوه در همه مردان وجود دارند ، فقط برخی از این الگوها در مردان پر انرژی یا رشد یافته ، فعال ؛ و مابقی خاموشند. یونگ برای توضیح تفاوت بین الگوهای کهن الگویی همه گیر و کهن الگوهای فعال در درون ما ، از تمثیل تشکیل کریستال استفاده می کند. کهن الگو همچون  الگوی نامشخودی است که ساختار کریستال را مشخصی میکند. هنگامی که کریستال شکل می گیرد ، الگو مشخص تبدیل به یک کهن الگو فعال می شود.

کهن الگو ها طرح واره های بنیادی انسانی اند. بعضی از خصوصیات کهن الگوها ، مثلا خصوصیات انسانی ، چون استعداد موسیقی ، وقت شناسی ، قدرت روحی ، تناسب اندام یا هوش در برخی از انسان ها ، از دیگران قوی ترند. همه انسان ها از نظر استعداد موسیقی توانایی هایی دارند اما کسانی چون موزارت از همان کودکی استعدادی اعجاب انگیز دارند و برخی بسیار کم استعداد ، بنابراین با توجه به الگوهای کهن الگویی ، قضیه فرق میکند.

ظاهرا بعضی از مردان به یکباره تجسم کهن الگوی خاصی می شوند و از آن پس تا آخر عمر ، در آن کهن الگو زندگی میکنند. یا در فردی دیگر ، کهن الگویی جدید عرض اندام می کند و فرد در سنین میانسالی به یکباره دچار عشق پر شور می شود و دیونیزوس را باز می شناسد.

استعداد درونی و انتظارات خانواده

در نوزادی  ، کودکی و در نهایت نوجوانی و جوانی و سپس به عنوان یک مرد ، رفتارها و نگرش هایی که ابتدا با استعدادی درونی و ذاتی و در قالب شیوه های کهن الگویی شکل می گیرند ، توسط دیگران قضاوت می شوند و با واکنش های آنان مورد تایید یا تکذیب قرار می گیرند و باعث اضطراب ، قرور یا شرکندگی فرد می شوند ، در نتیجه چنین ویژگی هایی در پسران تایید یا سرکوب می شوند.

اگر پسری برای سازگاری با انتظارات دیگران از خود ، قدم بردارد ، ناچار خواهد شد بهای آن را با قربانی کردن حقیقی ترین بخش طبیعت خود بپردازد. شاید او بتواند در زندگی به موفقیت هایی دست پیدا کند ، اما خودش آنها را بی معنا می داند. او اغلب شکست می خورد و پس از ناکامی ، آنچه را که به راستی برای خود مناسب می داند ، انجام می دهد ، اما اگر او را همان گونه که هست بپذیرند و خود او هم به این نتیجه برسد که باید مهارت های اجتماعی و رقابتی مورد نیاز را بیاموزد ، آنگاه سازگاری او با دنیا به بهای از دست دادن عزت نفس او تمام نخواهد شد ، بلکه خواهد توانست به تمامیت خود دست پیدا کند.

آدم ها و حوادث در فعال شدن رب النوع ها موثرند

واکنشی که کهن الگویی ، یا «وجه مشخصه» رب النوعی خاص است ، ممکن است توسط فرد یا حادثه دیگری قعال و یا به قول یونگ متجلی شود. شرایط تاریخی قادرند موقعیت را برای فعال شدن رب النوع خاصی در همه مردان فراهم سازند. مردانی که داوطلبانه یا غیر داوطلبانه در جنگ ویتنام شرکت داشتند ، با آرس  که خدای جنگ بود ، همذات شدند. در هر دوحالت ، شرایط جنگی ، آرس را فعال می کرد.

رب النوع ها و مراحل زندگی

یک مرد در طول زندگی خود مراحل مختلفی را سپری می کند. هر مرحله رب النوع یا کهن الگوهای تاثیر گذار خود را دارد. مثلا ممکن است تا سی سالگی ترکیبی از هرمس ، رب النوع رهرو با کفش های بالدار و دیونیزوس شوریده حال بر او حکم برانند. در سه دهه بعدی ممکن است کهن الگوهای دیگری بر سر کار آیند.


منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی