امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

موسسه امیدان حضور جوان

ارائه دهنده ی خدمات مشاوره روانشناسی، برگزاری همایش های علمی و پژوهشی، سمینارهای آموزش، کارگاه های موفقیت و خودشناسی و بلوغ و …

تلفن های تماس : 021-26711303-05-07

تلفن همراه پشتیبانی : 09199696168

تلفن همراه پشتیبانی فنی : 09122830795

آدرس : تهران، سیدخندان – شریعتی – پشت پارک کوروش ( شریعتی )– کوچه بروجردی – پلاک 16

بایگانی

تأثیر افسردگی بر رابطه‌ی زناشویی

سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲ ق.ظ

زنان و مردان زیادی در سرتاسر دنیا از افسردگی و اثرات نامطلوب آن رنج می‌برند. مشاوره روانشناسی خانواده این موضوع را مطرح می‌کند که ارتباط افسردگی و رابطه‌ی جنسی یک ارتباط دو طرفه است و این دو متغیر بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. زمانی که یکی از طرفین در یک رابطه دچار افسسردگی شده باشد، رابطه آنقدر آسیب می‌بیند که می‌توان گفت بقای آن با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
از این نکته نگذریم که خودِ ازدواج کردن هم امکان ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. از هر 10 عروس، 1 نفر به افسردگی پس از ازدواج دچار می‌شود و بیش از نیمی از مردان و زنانی که ازدواجی ناموفق دارند، در معرض افسردگی هستند. شاید علت این مسئله، مشکلات ازدواج باشد. برخی از متخصصان نیز بر این باورند که پشت مشکلات و دغدغه‌هایی که برای ازدواج وجود دارد، نوعی افسردگی تشخیص داده نشده، پنهان است.

تأثیر افسردگی بر رابطه‌ی زناشویی

در رابطه با بیماری‌های روانی و به ویژه اختلالات خلقی رابطه‌ی ما و همسرمان یک از اولین مسائلی است که طی بیماری می‌تواند آسیب ببیند. به‌عنوان مثال افراد افسرده دچار باورهای اشتباه و تفکرات غیرمنطقی هستند. این باورها می‌تواند برای اطرافیان به شدت آزاردهنده باشد. گاهی اوقات فرد افسرده، ساده‌ترین رفتار اطرافیان را به عجیب‌ترین شکل ممکن تفسیر می‌کند؛ به‌عنوان مثال کمی دیر جواب دادن به تلفن، می‌تواند به معنای طرد شدن، بی‌علاقگی همسر یا لجبازی او برداشت شود.

ارتباط افسردگی و رابطه‌ی جنسی

افسردگی در جوامع امروزی بسیار شایع است. طبق آمار و اطلاعات، از هر بیست نفر فرد بالای 12 سال، یک نفر با نوعی از افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند و همچنین طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت روانی این نرخ در زنان افزایش داشته است. مشاوره روانشناسی خانواده بیان می‌کند ارتباط افسردگی و رابطه‌ی جنسی کاملاً اثبات شده است. افسردگی در هر دو جنسیت، هم زنان و هم مردان، موجب پدیدار شدن مشکلات جنسی در آنها می‌شود؛ اما تفاوت‌هایی در بین آنها وجود دارد.

ارتباط افسردگی و رابطه‌ی جنسی در زنان

درصد بالایی از افسردگی در زنان مرتبط با تغییرات هورمونی آنها است. در نتیجه زنان بیشتر از مردان در مواجهه با افسردگی هستند. زنان به دلایل زیر مکن است دچار افسردگی شوند:
• قبل از عادت ماهیانه و در طول آن
• بعد از زایمان
• هنگامی که کار، خانه و زندگی خانوادگی را تسخیر می‌کند
• در دوران قبل از یائسگی و در طول آن
مشاوره روانشناسی خانواده می‌گوید احتمال اینکه زنان احساس ناخوشایند بی‌حالی افسردگی را داشته باشند بسیار زیاد است و این باعث می‌شود تا آنها احساس اعتماد به نفس پایین‌تری داشته باشند، در نتیجه این احساسات بر روی زندگی جنسی و روابط جنسی آنها تأثیر عمیقی خواهد گذاشت. با افزایش سن زنان، بعضی از فاکتورهای جسمی ممکن است از لذت یک رابطه‌ی جنسی بکاهند.

ارتباط افسردگی و رابطه‌ی جنسی در مردان

اضطراب، عزت نفس پایین و احساس گناه، از علل شایع اختلال نعوظ در مردان است و همه‌ی این موارد می‌تواند نشانه‌هایی از افسردگی باشد، اما این اختلالات به‌صورت طبیعی با افزایش سن و سطح استرس نیز پیش خواهد آمد. این احتمال وجود دارد که مردان از فعالیت‌های جسمی خود در دوره‌ی افسردگی بکاهند، این می‌تواند به این معنی باشد که دیگر رابطه‌ی جنسی برای آنها جذاب به نظر نرسد.
داروهای ضد افسردگی به‌طور مستقیم با ناتوانی جنسی مردان مرتبط است. تأخیر در ارگاسم و یا زودانزالی نیز از دیگر مشکلات احتمالی است. هم در زنان و هم در مردان، داشتن مشکلاتی در زمینه‌ی سلامت جنسی منجر به پیدایش علائم افسردگی در آنها خواهد شد که این به نوبه‌ی خود می‌تواند چرخه‌ی افسردگی و اختلال عملکرد جنسی را طولانی‌تر کند.

رابطه‌ی جنسی و داروهای ضد افسردگی

تنها خود بیماری افسردگی نیست که بر روی زندگی جنسی فرد تأثیر منفی می‌گذارد. داروهای ضد افسردگی مانند “پروزاک” نیز می‌توانند بر روی عملکرد جنسی فرد تأثیر نامطلوبی بگذارند.
یکی از رایج‌ترین تأثیرهای جانبی که این داروها بر روی بیمار می‌گذارند این است که بازه‌ی زمانی رسیدن به اوج لذت جنسی را افزایش داده و در برخی موارد فرد توانایی رسیدن به ارگاسم را به‌طور کلی از دست می‌دهد. اگر چنین اتفاقی برای شما روی داد از پزشک معالج خود بخواهید نوع داروهای شما را تغییر دهد.

افراد افسرده چگونه می‌توانند به خود و خانواده‌شان کمک کنند

این افراد بعضی روزها حالشان از روزهای دیگر بهتر است. باید در روزهایی که حالشان خوب است، سعی کنند عشق و محبت بیشتری به اطرافیان و به‌ویژه شریک زندگی‌شان بدهند.
• یک اسم رمز انتخاب کنید و بعد از آن برای نشان دادن این امر که تمایلی به برقراری رابطه‌ی جنسی ندارید و ترجیح می‌دهید فقط او را در آغوش بگیرید، استفاده کنید.
• سعی کنید هر روز پیاده‌روی کنید. بهتر است این کار را با همسرتان انجام دهید.
• حتی در روزهایی که شرایط مناسبی ندارید سعی کنید لحظه‌ای آرام‌بخش را پیدا کنید، مانند صدای نغمه‌خوانی پرندگان و یا گل‌هایی که در باغچه خانه شکوفا شده‌اند.
• سعی کنید در طول روز 5 بار میوه بخورید. این کار به حفظ سلامت فیزیکی و ذهنی شما کمک فراوانی خواهد کرد.
• به موزیک‌هایی که علاقه دارید گوش دهید.

چگونه به همسر افسرده‌تان کمک کنید؟

مشاوره روانشناسی خانواده راه‌های زیر را پیشنهاد می‌کند:
1- نسبت به تغییرات کوچک هوشیار باشید
اگر احساس کردید که همسرتان مطابق معمول عمل نمی‌کند، احساساتش عوض شده‌اند و تفکراتش مانند همیشه نیست، کمی در رفتارش دقیق بشوید و از خود بپرسید که مبادا دچار افسردگی شده است؛ اما در همین مرحله باقی نمانید. اگر همسرتان بیش از حد کار می‌کند، از قرص‌های آرام‌بخش و ضد افسردگی استفاده می‌کند یا به دنبال هیجان و ترس در فعالیت‌های پرخطر است، دقت کنید شاید دچار افسردگی شده است.
2- به‌موقع اقدام کنید
نگذارید کار از کار بگذرد و فرد افسرده به عمیق‌ترین لایه‌های افسردگی و انزوا برسد. هر قدر افسردگی بیشتر و بیشتر پیش برود، حل آن سخت‌تر خواهد شد و زندگی زناشویی و خانوادگی بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی