امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

امیدان حضور جوان

امیدان حضور جوان ارائه دهنده انواع مشاوره روانشناسی ازدواج ، مشاوره شغلی ، مشاوره خانواده میباشد

موسسه امیدان حضور جوان

ارائه دهنده ی خدمات مشاوره روانشناسی، برگزاری همایش های علمی و پژوهشی، سمینارهای آموزش، کارگاه های موفقیت و خودشناسی و بلوغ و …

تلفن های تماس : 021-26711303-05-07

تلفن همراه پشتیبانی : 09199696168

تلفن همراه پشتیبانی فنی : 09122830795

آدرس : تهران، سیدخندان – شریعتی – پشت پارک کوروش ( شریعتی )– کوچه بروجردی – پلاک 16

بایگانی

چرا مشاوره روانشناسی؟

سه شنبه, ۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۴ ب.ظ

فرآیند مشاوره به گونه ای است که در آن مشاور می کوشد مسائل و مشکلات فرد را درک نموده و راه حلی به او ارائه دهد. در فرآیند مشاوره روانشناسی نیز اشخاص دغدغه های فردی، اجتماعی و یا خانوادگی خود را بیان نموده تا با کمک روانشناس در جهتی مثبت حرکت کنند.

مشاور کیست؟

تمام انسان ها در طول زندگی خود با مشکلات کوچک و بزرگی دست و پنجه نرم می کنند. گاهی اوقات به دلیل محدود بودن دانش و تجربیات فردی، نیاز داریم با افرادی متخصص هم‌فکری کرده تا بتوانیم راه حلی برای مشکلات بیابیم. وظیفه مشاور به عنوان فردی که مهارت های علمی روان درمانی را کسب کرده است، کمک کردن به افراد در چنین شرایطی است.

مشاوره روانشناسی غالباً به صورت غیر دستوری انجام می گیرد. بدین معنا که مثلاً پیشنهاد مشاوره روانشناسی قبل از آزمون ایدز ، توصیه یا اجبار مراجعین به انجام آن نیست. بلکه برای حمایت و کمک به آنهاست تا بتوانند تصمیمی مناسب و در آرامش بگیرند.

مشاوره روانشناسی مهارتی تخصصی است که فقط افرادی با صلاحیت کافی می توانند این کار را انجام دهند. اینکه هر کسی نظر شخصی و یا پند و اندرزی بدهد و خود را متخصص این رشته بداند صحیح نیست. باید توجه داشت که مشاور تسهیل کننده است نه تصمیم گیرنده. او باید توانایی تجزیه و تحلیل موقعیت را داشته باشد و بتواند بدون خشم و تحقیر درباره شرایط مختلف نظر بدهد. ایجاد حس اعتماد بین مراجعه کننده و مشاور از اساسی ترین توانایی های او به شمار می رود.

چرا مشاوره روانشناسی؟

چطور جلسه مشاوره روانشناسی را پیش ببریم؟

گاه پیش می آید در یک جلسه مشاوره روانشناسی ، به دلیل تنش موجود بین افراد، یا وخامت موضوع پیش آمده، مشاور نمی تواند به راحتی شرایط را ساماندهی کند. به همین دلیل حفظ موقعیت و شرایط برگزاری یک جلسه ، می تواند به کنترل چنین شرایطی کمک کند.

۱) ارتباط مناسب

همیشه جلسه را به خوش آمدگویی با مراجع شروع کنید. از او دعوت کنید هر طور که مایل است ماجرا را تعریف کند. اما سعی کنید مسیر گفتگو را خود به دست گیرید. راحتی مراجعه کننده در اولویت اول قرار دارد.

۲) گفت‌وگوی هدفمند

برای بعضی از افراد صحبت کردن در رابطه با مشکلات بسیار دشوار است. آنقدر که می توانند کل جلسه مشاوره را درباره موضوعات متفرقه صحبت کنند و بحث را از موضوع اصلی خارج نمایند. شما به عنوان مشاوره روانشناسی باید جلسه را با روشن کردن موارد زیر ادامه دهید:

مشکل چیست، هدف از این جلسه چه چیزی می باشد، چه افرادی درگیر این مشکل هستند و نقش فرد در این بحران چیست

۳) اولویت‌بندی مسائل

سعی کنید با گفتگو درباره موضوعات مطرح شده، نظر مراجعه کننده را درباره راه حل های احتمالی جویا شوید. برای مثال بعضی از افراد مشکلات موجود را به شدت انکار کرده و حاضر به پذیرش درمان آن نیستند. یا با روش های روان درمانی و احیاناً دارو درمانی موافقت نخواهند کرد. با گفت و گو به مراجع کمک کنید تا بتواند مشکلات خود را به ترتیب اهمیت یا اولویت دسته بندی کند. با این کار اضطرابفرد تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

۴) ارزیابی و خاتمه جلسه

همیشه جلسه را با یک جمع بندی به پایان برسانید. نگذارید مراجع بدون هیچ جواب یا راه حلی از اتاق خارج شود. هرچقدر مشکل بزرگ باشد یا نیاز به جلسات طولانی داشته باشد، بهتر است مباحثی که در آن جلسه مطرح شده است را ارزیابی کرده و به نتیجه ای برسید. در هنگام خاتمه دادن جلسه به نکات زیر دقت کنید:

  • خلاصه کردن موارد مطرح شده در جلسه
  • تصمیم گیری مراجع به کمک مشاور
  • مشخص کردن برنامه جلسات آینده
  • نیاز به مطرح کردن موضوع با خانواده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی